Tannie Marias recept på kärlek och mord (2016) av Sally Andrew

tannie-marias-recept-pa-karlek-och-mord Åh vilken underbar läsning. Detta blev min första bok som jag läste under semestern och den passade alldeles ypperligt då den tog mig på en resa till Afrika och dess härliga natur.

Tannie Maria är en änka som lever på att skriva en matspalt i stadens tidning. Matspalten läggs ned men hon får en chans att svara på frågor om kärlek i stället, ofta kärleksbekymmer som människor vill ha hjälp med. Hon tvekar först då hon känner att hon inte riktigt har kött på benen kring kärlek. Hennes före detta man misshandlade henne och har inte funnit kärleken igen. Hon tar tillfället i akt och bakar in matrecept i hennes råd och svar, för matlagning är hon expert på. Hon fastnar för en kvinnas desperata behov av hjälp eftersom hon blir slagen av sin man. Innan hon hinner hjälpa henne så hittas brevskriverskan död.

Detta är en mysdeckare i samma anda som Damernas detektivbyrå. Jag ser framemot nästa del som jag hoppas kommer snart.

/Irina

Kommentera

